Ak sa aj nevenujete cykloturistike, zrejme ste si všimli, že pribúda elektrických bicyklov. Na cestách aj v prírode je týchto bicyklov stále viac a viac, ľahko ich rozoznáte veľkou batériou na ráme a masívnym motorom tam, kde sú pedále. U nás na Slovensku ich zatiaľ nie je až tak veľa, ale rozhodne je ich nástup vidieť a ten, kto chodí bicyklovať na západ od našich hraníc, vie, že elektrický pohon už pomáha významnej časti cykloturistov.
Cyklisti majú na e-bicykle rôzny názor. Samozrejme tí, ktorí ich používajú, sa ich zastávajú. Silná skupina ich odporcov ich označuje za podvádzanie a e-cyklistov nepovažujú za cyklistov. Značnej časti cyklistickej verejnosti je to jedno a aj keď ich nepoužívajú, tak ich neodsudzujú. Skrátka, je veľa názorov.
Tak či tak, je potrebné si jasne povedať, že pre turistický biznis sú e-bicykle veľmi dobré. Prečo?
Viac zákazníkov pre turistické zariadenia
Elektrické bicykle, presnejšie bicykle s elektrickou podporou pedálovania (stále na nich totiž treba pedálovať, akurát že vďaka motoru je to oveľa ľahšie a to aj do kopca), priťahujú k cykloturistike a rekreačnej cyklistike stále viac a viac ľudí. Ľudia bez potrebnej kondície, aktívni seniori, ľudia po chorobách a zraneniach, životní partneri aktívnych cyklistov a cyklistiek, ktorí doteraz sedeli doma, kým sa ich druhá polovička bicyklovala, či len skrátka obyčajní „necyklisti“, ktorí sa rozhodli robiť niečo pre svoje telo a svoju dušu a myslia si, že na obyčajný bicykel nemajú silu.
Možno na Slovensku nie je ešte tak veľa cykloturistov a rekreačných cyklistov s e-bicyklami, ale potenciál je obrovský, priam gigantický. E-bicykel totiž predstavuje nielen spôsob využitia voľného času, čo už samo o sebe je velikánsky segment. Je to aj veľmi perspektívny prostriedok bežnej dopravy do práce, do školy, na nákupy a pod. a je jasné, že ak už so človek kúpi drahý e-bicykel pre bežnú dopravu (a nepochybne ich za pár rokov bude veľa), tak na ňom bude jazdiť aj na výlety či za zdravím. Dovolím si predpovedať, že počet cyklistov na Slovensku sa vďaka e-bicyklom za pár rokov znásobí.
No a samozrejme, že presne rovnako ako pri neelektrických bicyklistoch, všetci títo ľudia sa zastavia na kofolu, pivo, guláš či vyprážaný syr, chodia na dovolenky a výlety, potrebujú prenocovať a to je pre turistické zariadenia dobrá príležitosť.
Jednoduchší marketing
E-cyklisti majú z hľadiska turistického marketingu a podpory predaja jednu veľkú výhodu: sú závislí na elektrickej energii. Kapacita batérií síce bude neustále stúpať, ale jej rast je daný fyzikálnymi zákonmi, neporastie do neba a tak mnohí e-bajkeri budú ešte dlho vyhľadávať zariadenia, kde si môžu dobiť batériu. No a teda stačí vo svojom zariadení vytvoriť možnosť dobíjania batérie a dobre ju propagovať,
Čo je potrebné pre dobíjanie batérie?
Na dobíjanie batérie e-bicykla treba dve veci – zdroj elektrickej energie a nabíjačku. Zdrojom energie je obyčajná zásuvka. Nič viac. De facto všetky turistické zariadenia sú napojené na verejnú elektrickú sieť a tých pár promile, čo nie sú, si ju tiež vedia v prípade potreby vyrobiť, či už agregátom, solárom, vodnou turbínou a pod. Môžeme sa baviť o kapacite daného elektrického zdroja, teda koľko batérií je možné nabíjať naraz, ale povedzme si pravdu, že e-bicyklov ešte nie je tak veľa a teda nie je to dnes otázka dňa.
Iná vec je nabíjačka, bohužiaľ tu nie je situácia prehľadná. Nie som e-cyklista, nepohybujem v e-cyklistickej komunite a tak musím priznať, že neviem, či si e-cyklisti zvyknú voziť nabíjačku so sebou alebo nie. Pri tých málo príležitostiach, keď som na e-bicykli jazdil, som si ju vozil so sebou a moji spoluvýletníci tiež, ale či je to pravidlo, to zatiaľ neviem. Skúsime spraviť jednoduchý prieskum a uvidíme.
Tak či tak si myslím, že zariadeniu, ktoré to s lákaním e-bicyklistov myslí vážne, nerobí finančný problém nabíjačku kúpiť. Zatiaľ nie sú lacné, cena jednej sa podľa typu hýbe medzi 100 až 200 €, ale podľa mňa sa takáto investícia pri dobrom marketingu vyplatí.
Konektory, konektory …
Bohužiaľ väčším problémom je výber typu nabíjačky. Na slovenskom trhu sú dominantné tri systémy (Bosch, Shimano, Yamaha), ktorým však už šliapu na päty ďalšie. A nanešťastie každý z nich má vlastný konektor. Nabíjačkou Bosch nenabijete Shimano, nabíjačkou Yamaha nenabijete Bosch, a tak ďalej… Tu má zmysel pýtať sa vašich zákazníkov e-cyklistov, aký motor majú na svojom e-bajku a napokon sa na základe takéhoto prieskumu rozhodnúť pre také nabíjačky, ktoré sú vo vašom regióne najčastejšie využívané (ak vôbec niektorý systém bude prevažovať…). Môžete sa spýtať aj v miestnych cykloobchodov, ale počítajte s tým, že odpoveď bude ovplyvnená značkou, ktorú obchod predáva.
Riešením konektorového problému môže byť aj www.ebajkconnect.sk. Ide o sieť nabíjacích staníc po celom Slovensku, ktorú buduje predajca e-bicyklov www.ebajk.sk . Skúste sa obrátiť na nich, požiadať, či by nezriadili nabíjací bod aj vo vašom zariadení alebo aspoň aby poradili, nabíjačky akého typu si zaobstarať.
To je všetko. Cieľom tohto článočku nie je podať vyčerpávajúce informácie o e-bicykloch, to je príliš široká téma. Jeho cieľom je upútať pozornosť turistických zariadení na rastúci segment e-cyklistov a na možnosť ponúknuť im zaujímavou formou svoje služby.
(Fotografie som si požičal od ďalšieho predajcu www.ride.sk)